Qigong

Qigong – sztuka długiego życia

Qigong nie bez powodu nazywany jest sztuką długiego życia. Pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się zestaw ćwiczeń zdrowotnych, opracowany jeszcze w epoce starożytnych Chin.

Wybierz swoje miasto i znajdź zajęcia z kategorii qigong

Dosłownie qigong oznacza pracę z energią życiową człowieka. Qi z języka chińskiego to bowiem energia, która wypełnia wszechświat, każdego człowieka, zwierzę i roślinę, zaś gong – perfekcyjne opanowanie danej czynności, determinacja, dążenie do celu. Tłumaczony bywa więc jako doskonałe opanowanie sztuki kontroli energii życiowej. Ta z kolei opierać się ma na ustalonych wcześniej ruchach ciała, określonych przez konkretne pozycje. Towarzyszyć ma im także właściwy proces oddychania oraz odpowiednia praca umysłu. Ich siła tkwi w zgraniu ze sobą wszystkich tych elementów. Dopiero wyćwiczone i zsynchronizowane pozwalają uzyskać efekt, bezpośrednio przekładający się na jakość naszego życia.

Przykładowy trening Qigong (youtube.com Between Heaven and Earth – Full Qigong Practice Session)

Qigong znajduje przy tym rozmaite zastosowanie – z powodzeniem praktykowany jest w medytacji oraz celach medycznych, jak i jako rodzaj sztuki walki. Uczy skupienia, regulacji oddechu oraz właściwej postawy. To z kolei czyni go formą profilaktyki zdrowotnej, sprzyjającej utrzymaniu dobrego samopoczucia oraz sił życiowych. To także element terapii przy wielu schorzeniach, zarówno natury fizycznej, jak i psychicznej. Wymaga on bowiem wyciszenia, wyeliminowania z otoczenia niepotrzebnych bodźców oraz uzyskania spokoju ducha. Jego opanowanie zaś ma sprzyjać osiągnięciu wewnętrznej harmonii.

Co zyskujemy?

Qigong jest częścią Tradycyjnej Medycyny Chińskiej i – obok akupunktury, dietetyki i ziołolecznictwa – jest jednym z jej czterech filarów. Jako system zdrowotny liczy sobie około 5000 lat i stosowany jest zarówno profilaktycznie, jak i leczniczo – przyjęło się, że regularnie praktykowany przynosi efekty w schorzeniach układu krwionośnego, oddechowego, nerwowego i pokarmowego. Działa także w przypadku schorzeń przewlekłych, zaś dzięki łagodnej formie zajęć może być praktykowany przez każdego, niezależnie od wieku, płci i tężyzny fizycznej.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi i udostępnij go!

Autor

Anna Firlej

Anna Firlej

Entuzjastka jogi :) Wcześniej wielbicielka pilatesu i stretchingu. Sport jest dla mnie sposobem na radzenie sobie z emocjami, zwłaszcza tymi, które uwierają. Pozwala zatrzymać się w obecnej chwili i nabrać dystansu do otaczającej rzeczywistości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *