NOWE TRENDY W FITNESS

Nowe trendy w fitnessie

Fitness na trampolinach, taneczny trening w dancehallowych rytmach, a może rowerek w wodzie? Każdego roku kluby fitness stwarzają swoim klientom coraz to nowsze możliwości. Jak wyglądają takie formy aktywności jak Salsation, aquacycling czy trening na trampolinach oraz jaką cieszą się one popularnością, sprawdził serwis FitPlanner.pl.

Salsation to nie salsa

Nazwa “Salsation” powstała poprzez połączenie słów “salsa” i “sensation”. Słowo “salsa” użyte jest tu w znaczeniu z języka hiszpańskiego, czyli jako “sos”, co wskazuje, że trening ten jest mieszanką stylów, kultur i rytmów. Nie chodzi tu zatem – jak wielu sądzi – o salsę, czyli znany latynoamerykański taniec, choć z niego Salsation również czerpie. “Sensation” z kolei oznacza “czucie”, wskazuje na świadomość ciała, jaką nabywa się podczas tej aktywności.

Wybierz swoje miasto i znajdź zajęcia z kategorii fitness

“Salsation to świetny trening taneczny, program dance & fitness. Zajęcia Salsation łączą w sobie taniec, bezpieczny dla stawów trening funkcjonalny i przeżywanie słów i sensów każdego utworu, do którego tańczymy, czyli ekspresję liryczną” – mówi Angelika Kiercul – tancerka i Salsation Master Trener. Style taneczne, które pojawiają się na zajęciach Salsation, to m.in. reggaeton, dancehall i salsa. Na zajęciach zatem trening fitness jest przeplatany zarówno z tańcem, jak i ze zmysłowymi ruchami.

Program ten powstał w 2009 roku w Chinach, do Europy dotarł w 2012 roku, a do Polski – niecały rok temu, jednak już bije on rekordy popularności zarówno wśród trenerów, jak i ćwiczących. Jak relacjonuje Kiercul – obecnie w Polsce jest już ponad 250 certyfikowanych instruktorów Salsation. Co może być przyczyną tak dużej popularności tego programu?

Instruktor i prezenter Salsation Jacek Pachnowski podkreśla, że tym, co zdecydowanie wyróżnia zajęcia Salsation, jest przywiązywanie uwagi nie tylko do techniki wykonywanych ruchów, ale i do słów poszczególnych piosenek. Jak przyznaje: “Na zajęciach często tłumaczę teksty piosenek do których ćwiczymy. Wiele z nich jest bardzo zabawnych i pikantnych, jak ten sos salsa”. Poza tym, jak sam mówi, trenowanie Salsation daje nowe możliwości nie tylko ćwiczącym: “Choć jestem związany z tańcem od 18 lat, czuję, że przy Salsation rozwinęły się nie tylko moje kursantki, ale i ja sam”.

Z danych serwisu FitPlanner wynika, że popularność Salsation wciąż rośnie. Jak relacjonuje Aleksandra Balcerzak z FitPlanner.pl: “Trening ten jest obecnie najszybciej rozwijającym się trendem – dawno żaden program nie osiągnął tak dużej popularności w tak krótkim czasie. Największą popularnością Salsation cieszy się wśród użytkowników naszej wyszukiwarki zajęć i klubów fitness pochodzących z Mazowsza, Małopolski, Wielkopolski, Dolnego Śląska oraz Podlasia”.

Wyskokowy fitness

Historia treningu na trampolinach z kolei jest długa – już w latach 70. XX wieku NASA przetestowała, jak wpływa on na nasze ciało. Jak się okazało – skoki na trampolinie to jedno z najbezpieczniejszych ćwiczeń, przede wszystkim dla naszych stawów. Co istotne, trening ten jest też bardzo efektywny, ponieważ – według NASA – 10 minut skakania na trampolinie przynosi taki sam efekt jak 30 minut biegania. Skoki na trampolinach zatem są aż o 68% bardziej efektywne niż jogging i wymagają włożenia w to mniejszego wysiłku. Kwestią czasu zatem było przeniesienie tego rodzaju aktywności do klubów fitness.  

Fitness na trampolinach znany za granicą jako “Jumping fitness” powstał w 2001 roku, do Polski zawitał kilka lat temu, jednak triumfy święci dopiero od półtora roku. Polega on na wykonywaniu ćwiczeń – przede wszystkim podskoków – w różnym tempie i o zmiennej intensywności, na jednoosobowych trampolinach. Co ważne – każda z nich ma zamontowaną rączkę, która pomaga utrzymać równowagę w trakcie treningu. Jak mówi Ilona Krawczyńska z Fit and Jump – firmy będącej pierwszym polskim producentem trampolin: “Trend ten rozwija się w zawrotnym tempie, w końcu nasza firma istnieje od niecałych dwóch lat, a już powstało ponad 100 naszych klubów i z tygodnia na tydzień ich przybywa”.

Dalej relacjonuje: “Obecnie w Polsce jest ponad pół tysiąca wyszkolonych instruktorów fitnessu na trampolinach i ich liczba wciąż rośnie”. Dla kogo jest to odpowiednia forma aktywności? “Nasz autorski program treningowy stworzony jest z myślą o osobach, które chcą spalić zbędne kilogramy bez obciążania stawów” – odpowiada Krawczyńska. Być może właśnie efektywność skakania na trampolinie połączona z radością, jaką to sprawia, przyczyniły się do tak dużego zainteresowania tym rodzajem treningu.

Jak mówi Weronika Olczak, właścicielka działającego w Bełchatowie od ośmiu lat klubu Fitness & Dance Studio oraz instruktorka m.in. tbc, Zumby Fitness, pole dance czy – od stycznia 2015 roku – fitnessu na trampolinach – zajęcia, które prowadzi pod nazwą Fit Jumping, zaskarbiły sobie ogromną sympatię ćwiczących. “Zajęcia te cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Aktualnie odbywają się one sześć razy w tygodniu i na 30 trampolin wszystkie są zawsze zajęte. Mogę powiedzieć, że te zajęcia są raczej najbardziej obleganymi zajęciami”.

Co może być tego przyczyną? Jak mówi Olczak: “Bardzo spodobała mi się ta forma zajęć, ponieważ łączy w sobie wymagający trening cardio z elementami zabawy”. Jako doświadczona instruktorka różnorodnych form zajęć, ceni również to, że w trakcie treningu może wykorzystać posiadaną przez siebie wiedzę tak, by był on jeszcze bardziej efektywny i bezpieczny, choć już sam w sobie jest dość bezpieczny i nieobciążający. Co ważne, nie jest to jednak trening dla każdego. Przeciwwskazaniami mogą być: duża nadwaga, choroby układu oddechowego i krążenia bądź zmiany zwyrodnieniowe stawów. W przypadku wątpliwości warto zatem zasięgnąć porady lekarza.

Aleksandra Balcerzak z FitPlanner.pl przyznaje, że zainteresowanie fitnessem na trampolinach jest bardzo duże: “Dostajemy wiele zapytań o to, które kluby oferują tego typu zajęcia. Warto jednak dodać, że fitness na trampolinach jest coraz łatwiej dostępny, nawet w mniejszych miastach, bo to trening, o który właściciele klubów fitness chętnie rozszerzają harmonogram swoich zajęć”. Balcerzak podkreśla też, że największą popularność fitness na trampolinach zyskał wśród użytkowników serwisu FitPlanner.pl z Mazowsza i Małopolski.

Rowerem w wodzie

Trzecim ciekawym i stosunkowo nowym treningiem – choć najstarszym z zaprezentowanych w artykule – jest aquacycling. Zajęcia z aquacyclingu to nic innego jak ćwiczenia na stacjonarnym rowerze o ciężkiej, stabilnej, nierdzewnej konstrukcji, tyle że umieszczonym… w basenie. Na zajęciach, które trwają zazwyczaj 45 minut, uczestnicy są zanurzeni w wodzie trochę powyżej pasa i poza pedałowaniem, wykonują też przysiady czy skłony. Intensywność ćwiczeń zależy od przyjętego wariantu treningu – na wodnych rowerach bowiem można wykonać zarówno trening interwałowy, jak i cardio bądź tzw. “podjazd pod górę”, czyli trening z rosnącą intensywnością. Zajęcia z aquacyclingu prowadzi wykwalifikowany instruktor, a tempo ćwiczeń narzuca energetyzująca muzyka wydobywająca się z głośników.

Jak opowiada Jan Szymczak z firmy Harmony Life Cooperation – producent sprzętu do innowacyjnych form ruchu w wodzie i pierwszy popularyzator aquacyclingu w Polsce (Aquacycling Chief Master Trainer): “Pierwszy raz użycie wodnych rowerów miało miejsce w latach 50. w Austrii i Wielkiej Brytanii. Pierwotnie zajęcia na nich służyły do rehabilitowania kombatantów wojennych“. Obecnie aquacycling jest uprawiany rekreacyjnie na całym świecie, do Polski zaś dotarł w 2010 roku i zyskuje coraz większą popularność. Co jest kluczem do sukcesu tego treningu? Z pewnością jego innowacyjność, prozdrowotność, a także efektywność.

Według trenera Szymczaka treningi na WaterBike’u pomagają nie tylko zdobyć świetną formę i wymodelować sylwetkę, ale służą także jako forma rehabilitacji polecana przez ortopedów (nie obciążają stawów) i są bezpieczną formą aktywności dla osób starszych. Dzięki środowisku wodnemu trening jest znacznie przyjemniejszy – odczuwalne zmęczenie jest zredukowane, gdyż woda masuje pracujące mięśnie i chłodzi ciało. Zajęcia te są też polecane w profilaktyce i terapii chorób krążenia. Co ważne, mogą w nich uczestniczyć wszyscy, gdyż nie jest wymagana umiejętność pływania. A warto, bo – jak zapewnia Szymczak – podczas jednego treningu można spalić do 1000 kalorii.

Jak przekonuje Szymczak – “Żaden opis nie zastąpi jednak odczuć, które mamy w trakcie treningu na wodnych rowerach i po nim. Przyjemne uczucie zmęczenia, wyrzut endorfin oraz satysfakcja z wykonanej pracy… Tego trzeba po prostu spróbować!”. Warte uwagi są też inne formy aktywności w wodzie, które stopniowo zdobywają coraz większą popularność, takie jak np aqua pole dance, czyli przeniesienie ćwiczeń na drążku pionowym do środowiska wodnego bądź treningi na wodnych bieżniach.

Jak komentuje Aleksandra Balcerzak z serwisu FitPlanner.pl: “Według naszej bazy największy wybór zajęć z aquacyclingu jest na Mazowszu, Pomorzu, Śląsku i w Małopolsce. Co istotne, ten typ treningu oferują nie tylko kluby fitness, ale i baseny czy hotele. Ciekawy jest też trend przenoszenia aktywności takich jak zumba czy tabata do środowiska wodnego, na razie jednak są to jednostkowe przykłady i znacznie od nich popularniejszy i łatwiej dostępny dla ćwiczących, bo oferowany przez większą ilość obiektów, jest aqua aerobik”.

Przyszłość fitnessu

Tym, co możemy zaobserwować, jest zatem coraz większe oddalenie aktywności fizycznej od fitnessu w tradycyjnym wydaniu. Jako klienci jesteśmy żądni wrażeń, chcemy nowości, różnorodności a przede wszystkim zależy nam na tym, by po prostu przyjemnie się zmęczyć. Z tego powodu szybko zyskują na popularności takie nowe dyscypliny, jak np. taneczne Salsation, które całkowicie podbiło parkiety fitness klubów czy łączący efektywność ćwiczeń ze świetną zabawą fitness na trampolinach. Intensywnie rozwijają są też formy aktywności zorganizowanej w wodzie, takie jak aquacycling, aqua fitness czy aqua pole dance.

FitPlanner.pl

Aleksandra Balcerzak

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi i udostępnij go!

Autor

Aleksandra Balcerzak

Aleksandra Balcerzak

Bada, co i kiedy ćwiczą Polacy, a potem to opisuje. Prywatnie pasjonatka tańca brzucha i Salsation. Nie stroni też jednak od siłowni - wie, że trening tam nie zrobi z niej pakera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *