trening powiezi pilates stretching

Trening powięzi – dlaczego nie powinnaś o nim zapominać?

O tym, czym jest trening powięzi i dlaczego warto go praktykować opowiada FitPlanner’owi Ania Paciorek – trenerka z Warszawy. Przeczytaj, żeby dowiedzieć się więcej i sprawdź czy to trening dla Ciebie.

Wybierz swoje miasto i znajdź zajęcia z kategorii pilates

Czym jest powięź?

Powięź to jedna z tkanek naszego ciała. Konkretniej – to tkanka łączna, która otacza narządy wewnętrzne, nerwy, naczynia krwionośne. Przechodzi też przez mięśnie, jednocześnie je okalając. To swego rodzaju konstrukcja. W teorii także chrząstki, tkanka tłuszczowa i kości są także określane mianem powięzi.

rozciąganie powięzi pasma przedniego
Rozciąganie powięzi pasma przedniego

Jak wygląda powięź? Co daje trening powięzi?

Tkanka powięzi ma kilka warstw – pasm które są ułożone do siebie równolegle. W zależności od miejsca, w którym się znajdują i zewnętrznych czynników, takich jak stres czy długie pozostawanie w tej samej pozycji – zmienia się ich struktura. Może to powodować bolesność, sztywność, napięcia nerwów oraz obrzęk. Z tego też powodu warto rozciągać tkankę powięziową.

masaż pośladka trening powiezi
masaż pośladka trening powiezi

Jakie wyróżniamy powięzi?

Według Thomasa Myersa powięzi dzielą się na 12 taśm anatomicznych. Przebiegają one w określonych kierunkach, przez konkretne obszary ciała. I tak wyróżniamy m.in. 4 taśmy kończyn górnych, taśmy powierzchniowe – tylną i przednią, taśmy boczne, spiralne… Powięzi zatem przechodzą przez całe ciało, łącząc poszczególne jego części.

powięzi ćwiczenie taśma boczna
Ćwiczenie na taśmę boczną

Czy trening powięzi jest dla mnie?

Absolutnie tak, jeżeli dużą część dnia spędzasz w pozycji siedzącej lub w bezruchu, jeżeli często dźwigasz ciężary (np. nosisz toboły albo zakupy, kiedy ich ciężar źle się rozkłada), tak, jeżeli jesteś uczniem, studentem albo młodą mamą. Jeżeli jesteś zestresowany i czujesz napięcia w obrębie mięśni, także będzie to trening dla Ciebie.

masaż rollerem poweiżsi - łydki1
Masaż łydek za pomocą rollera

Jak ćwiczyć powięź?

Zanim w ogóle zaczniesz, upewnij się czy nie ma ku temu przeciwwskazań ze strony lekarza. Ćwiczenia na powięzi dzielą się na łatwe i te przeznaczone dla bardziej zaawansowanych. Możecie je wykonywać zarówno sami, jak i w klubie fitness (np. na moich zajęciach ;)) Na zachętę dołączyłam zdjęcia kilku pozycji, które pozwalają ćwiczyć poszczególne powięzi.


Znajdź zajęcia pilates w Warszawie

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi i udostępnij go!

Autor

Anna Paciorek

Anna Paciorek

Instruktorka fitnessu, od 10 lat prowadzi zajęcia pro-zdrowotne (takie jak: pilates, zdrowy kręgosłup, joga). Trenerka personalna, która z pasją ćwiczy z podopiecznymi za pomocą metod funkcjonalnych. Pasjonatka TRX, kółek gimnastycznych oraz kalisteniki. Autorka bloga: www.miejskifitness.blogspot.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *