Mamo, dlaczego nie ćwiczysz? – okiem trenera

Mamo, dlaczego nie ćwiczysz ? – okiem trenera

W klubach fitness w zachodnich krajach Europy wzrasta popularność różnorodnych typów zajęć dla kobiet w ciąży oraz matek z małymi dziećmi. W Polsce rzecz ma się jednak troszeczkę inaczej… Dlaczego?

Pomimo wzrostu świadomości Polek oraz mody na bycie aktywnym fizycznie na każdym etapie swojego życia, kluby fitness często mają w ofercie nieduży wybór zajęć dla kobiet w ciąży oraz młodych mam, które najchętniej przyszłyby na zajęcia z dziećmi, by nie musieć ich na ten czas zostawiać.

Wybierz swoje miasto i znajdź zajęcia z kategorii aktywna mama

Aktywna mama

Anna Paciorek - Instruktorka fitness
Anna Paciorek – Instruktorka fitness

Wśród aktywnych mam największą popularnością cieszą się zajęcia typu joga dla kobiet w ciąży, zajęcia grupowe dla kobiet w ciąży oraz aktywna mama. Dwa ostatnie typy zajęć (przypominające pilates oraz zdrowy kręgosłup) to nic innego jak ćwiczenia dostosowane do możliwości pań będących w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Odbywają się one najczęściej z wykorzystaniem dużych piłek i samych mat, rzadziej taśm elastycznych, małych piłek i ciężarków.  

Zajęcia te mają niską intensywność i duży nacisk kładzie się na nich na jakość techniczną powtórzeń. Pozycje są dostosowane zarówno do potrzeb i możliwości wszystkich aktywnych mam w grupie, jak i są indywidualnie modyfikowane przez instruktora, gdy któraś z pań nie może wykonać danego ćwiczenia. Joga dla aktywnej mamy w ciąży jest prowadzona zarówno w profesjonalnych szkołach jogi, jak i w klubach fitness.

Mimo wzrastającego zainteresowania tymi zajęciami, w klubach jest ich wciąż za mało i odbywają się one często tylko klika razy w tygodniu o tych samych godzinach. Nie są – a powinny być – układane w blokach porannym i popołudniowym, codziennie po dwie godziny, co znacznie ułatwiłoby aktywnym mamom wybór zajęć o interesującej i dogodnej dla nich porze dnia.

Brakuje również wystarczającej liczby zajęć na które matki mogą przyjść i ćwiczyć ze swoimi pociechami (zarówno z niemowlakami, jak i ze starszymi dziećmi). Młode matki często zmęczone podczas pierwszych miesięcy opieki nad maluchem, częściej są skłonne do pozostania w domu i biernego odpoczynku oraz wyjścia na krótki spacer, niż do podejmowania większej aktywności fizycznej. Często również boją się, że intensywniejsze ćwiczenia będą jeszcze dla nich zbyt męczące.

Najbardziej istotną przyczyną rezygnacji z zajęć prozdrowotnych przez kobiety w ciąży jest wzrost obaw o możliwość wystąpienia poronienia. W dzisiejszym świecie, pełnym dużej ilości bodźców stresowych w pracy i na co dzień, bombardowania nas przez media publiczne samymi informacjami o lekach i podsycania ciągłego ryzyka zagrożenia zdrowia ludzkiego, kobiety mają coraz więcej obaw o zdrowie rosnącego dziecka. Większość z nich jest wynikiem nadmiaru stresów oraz kumulacji właśnie tych informacji.  

Wzrasta również ilość zanieczyszczeń w pokarmach oraz w środowisku dookoła. Nawet ekologiczne produkty żywnościowe zawierają zanieczyszczenia z upraw nieekologicznych, znajdujących się w pobliżu pól organicznej żywności bądź dostających się do tej żywności podczas pakowania i transportu. Substancje chemiczne mają wpływ na organizm kobiet zarówno przed ciążą jak i w jej trakcie. Jeśli chcemy podjąć aktywność fizyczną w czasie ciąży, ważne są nie tylko nasz odczucia, lecz także ciągłość konsultacji z lekarzem (czy możemy ćwiczyć, jakie treningi wybierać, czego unikać – jeśli nie mamy zagrożonej ciąży i wszystko jest w porządku).

Dlatego też warto ćwiczyć (jeśli nie ma przeciwwskazań) – zarówno w trakcie ciąży, jak i po niej. Dzięki temu można polepszyć zdrowie zarówno mamy, jak i maluszka. Nie bój się zatem mamo, a jeśli masz obawy o stan zdrowia – wybierz się do wykwalifikowanego instruktora, który pomoże Ci dobrać najlepszy zestaw treningowy i ćwicz!

Autor: Anna Paciorek

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi i udostępnij go!

Autor

Anna Paciorek

Anna Paciorek

Instruktorka fitnessu, od 10 lat prowadzi zajęcia pro-zdrowotne (takie jak: pilates, zdrowy kręgosłup, joga). Trenerka personalna, która z pasją ćwiczy z podopiecznymi za pomocą metod funkcjonalnych. Pasjonatka TRX, kółek gimnastycznych oraz kalisteniki. Autorka bloga: www.miejskifitness.blogspot.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *