shutterstock_122659357

Raport: Fitness Trendy w 2016 roku

Początek roku jest najlepszym momentem na tworzenie rocznych planów. Mówi się, że jedna minuta planowania pozwala zaoszczędzić dziesięć minut pracy. Jakim więc zyskiem jest – nawet szkicowe – zaprojektowanie działań na cały rok?

Z racji, że temat jest obszerny, przygotowałam kompletne zestawienie danych, które pomoże Ci zaplanować działania marketingowe na przyszły rok tak, by przyniosły one zamierzone rezultaty.

Poznaj i jako jeden z pierwszych wypróbuj

oprogramowanie klubów fitness


i innych obiektów sportowych od FitPlanner.pl

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie trendy zdominują rynek fitness w 2016 roku
  • czego i kiedy szukają użytkownicy, czyli jak zaplanować noworoczną kampanię reklamową
  • co, jak, gdzie i kiedy, czyli słowo o wydarzeniach branżowych w 2016 roku

Trendy w branży fitness na 2016 rok

Już po raz dziesiąty American College of Sports podjął się przeprowadzenia badania  trendów w branży fitness na nadchodzący rok. Jak co roku nie obyło się bez zaskoczeń.

Odpowiedzi na pytania udzieliło prawie trzy tysiące specjalistów związanych z branżą fitness i zdrowotną z takich krajów takich, jak m.in.: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Japonia, Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Chiny, Indie, Rosja, Singapur i Włochy. Badaniem zatem objęto prawie wszystkie kontynenty.

Istotny jest fakt, że twórcy raportu zdecydowanie różnicują pojęcie trendu (ang. trend) od chwilowej, przemijającej mody (ang. fad). Tym sposobem Zumba, indoor cycling czy Pilates odzyskują status trendu, choć postrzegane były ostatnimi czasy tylko jako moda.

Zestawienie 20 trendów, które – według przewidywań specjalistów – zdominują branżę fitness w 2016 roku:

  1. Nowe technologie – inteligentne zegarki, monitory pracy serca, interaktywne okulary
    Według prognostów elektroniczne urządzania monitorujące parametry organizmu w czasie treningu, takie jak chociażby przebytą ilość kroków, mają w przyszłym roku być bezsprzecznie numerem jeden. Rynek ten według szacunków ma osiągnąć wartość rzędu 6 miliardów dolarów.
  1. Absolutny klasyk, czyli trening z wykorzystaniem własnej masy ciała
    Jeden z najprostszych i najmniej kosztownych treningów. Mimo upływu lat wciąż zajmuje wysoką pozycję w rankingach popularności z racji tego, że nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Niektórym wciąż trening ten kojarzy się z nudnymi, podstawowymi ćwiczeniami, zdecydowanie niesłusznie.
  1. Trening HIIT – wciąż popularny, ale…
    Swego czasu numer jeden zestawienia, ale jego popularność systematycznie spada. Na  jego korzyść niezmiennie przemawia krótki czas treningu (średnio 30 minut), jednak jego zdecydowanym minusem jest wysoka kontuzjogenność i – dla niektórych – monotonność.
  1. Ponadczasowy trening siłowy
    Od lat zajmuje wysokie pozycje, obecnie drugi rok z rzędu tuż poza podium. Co ciekawe, jest coraz bardziej popularny już nie tylko wśród mężczyzn, ale również wśród kobiet – wygląda na to, że wreszcie udało się zwalczyć powszechny mit, że trening siłowy z każdego uczyni “mięśniaka”. Warto również pokreślić jego nieocenioną rolę w rehabilitacji.
  1. Wyszkolona kadra trenerów i specjalistów fitness
    Mimo obserwowanej tendencji wzrostowej w kwestii doszkalania się trenerów i regulacji prawnej profesji branżowych, wartość tej pozycji w porównaniu do ubiegłorocznego zestawienia spadła o dwa miejsca. Z racji jednak wciąż zwiększającego się rynku specjalistów fitness i wysokiej konkurencyjności, warto brać tę kwestię pod uwagę.
  1. Trening personalny wciąż w cenie
    Rośnie zarówno liczba wykwalifikowanych trenerów, jak i chętnych do skorzystania z ich usług osób. W tym roku pozycja ta odnotowała spadek o jedno “oczko”. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na nowy trend, który uplasował się na 14. miejscu, jakim jest korzystanie z grupowych treningów personalnych.
  1. Trening funkcjonalny i jego warianty
    Pierwszy awans w tegorocznym rankingu, z miejsca 9. Trening funkcjonalny jest inspirowany codziennymi aktywnościami i ma za zadanie wzmocnienie mięśni bez ich rozbudowywania. W klubach fitness często spotykane są takie jego rodzaje, jak DeepWork czy CrossFit.
  1. Zajęcia typu „aktywny senior”
    Ich popularność wciąż rośnie w związku ze starzeniem się społeczeństw i z nieustannym wzrostem popularności klubów fitness. Seniorzy stanowią coraz większą grupę docelową, której nieuwzględnienie przy planowaniu strategii marketingowej byłoby grzechem.
  1. Programy odchudzające, czyli ćwiczenia plus dieta
    Punkt ten uwzględnia dwie niezbędne rzeczy do stracenia i utrzymania wagi, czyli aktywność fizyczną i dietę. Mieści się w nim również opcja przygotowywania posiłków dla swoich klientów przez kluby czy zatrudnione przez nie podmioty zewnętrzne.
  1. Ponadczasowa joga
    Spadek z miejsca 7. Mimo wszystko cieszy się dużą popularnością we wszystkich swoich wariantach zaawansowania i odmianach, m.in. joga dla początkujących, joga dla ciężarnych, joga dla kręgosłupa, joga hormonalna, Ashtanga, Kundalini czy Power Yoga.
  1. Grupowe treningi personalne – nowy trend
    Odbywają się w grupach od dwóch- do czteroosobowych a ich zdecydowaną przewagą jest atrakcyjna cena, bowiem koszt treningu rozkłada się na kilka osób. Jest to alternatywa dla treningów personalnych w wersji jeden na jeden, które obecnie zajmują w zestawieniu 6 miejsce.
  1. Corporate wellness czyli jak firma dba o pracownika
    To nowoczesny trend zarządzania, zgodnie z którym pracownik jest najcenniejszym aktywem organizacji i warto zadbać nie tylko o rozwój jego kompetencji, ale również o jego zdrowie i kondycję. W praktyce przejawia się to zapewnianiem pracownikom przez firmę szkoleń edukacyjnych i antystresowych bądź dopłacaniem do zdrowych posiłków. Działania te mają na celu polepszenie samopoczucia i zdrowia zatrudnionych.
  1. Nauka zmian w zakresie zdrowego sposobu życia – wellness coaching
    Dedykowany osobom, które chcą zmienić swój styl życia, odżywiania i dzięki temu polepszyć zdrowie, ale często nie wiedzą jak takie zmiany powinny wyglądać i jak je wprowadzić. Wellness coaching zazwyczaj odbywa się w systemie jeden na jeden. To szybko rozwijający się trend o dużej przyszłości.
  1. Aktywności na świeżym powietrzu
    Jazda rowerem, turystyka piesza, kajakarstwo, wspinaczka, gry sportowe – wszelkie aktywności praktykowane na zewnątrz, zarówno te wykonywane samotnie, jak i z przyjaciółmi czy w formie zorganizowanych grup. Punkt o stabilnej pozycji w rankingu.
  1. Treningi sportowe z konkretnych dyscyplin sportowych
    Pod tym punktem kryją się treningi sportowe przeznaczone głównie dla młodych sportowców. Ćwiczy się podczas nich jedną, konkretną dyscyplinę. Do najpopularniejszych należą m.in. baseball, tenis czy piłka nożna.
  1. Rolki do masażu
    Wciąż zyskują na znaczeniu i popularności. Są funkcjonalne, umożliwiają rozmasowanie i dzięki temu rozluźnienie takich grup mięśniowych, jak np. plecy. Zmniejszają bolesność mięśni po treningu, ułatwiają ich regenerację i usprawniają krążenie krwi.
  1. Aplikacje mobilne do smartfonów
    Umożliwiają śledzenie aktywności fizycznej i mierzenie jej efektów (np. Endomondo). Nie zawsze są miarodajne oraz obiektywne, ale ich zdecydowaną zaletą jest to, że są darmowe lub niedrogie. Na rynku pojawia się również coraz więcej aplikacji wspomagających utrzymanie diety i ułatwiających skomponowanie posiłków, odnotowanie zjedzonych kalorii, a także makroskładników.
  1. Trening obwodowy
    Podobny do treningu interwałowego, ale oparty na mniejszej intensywności a większej ilości powtórzeń, tu: obwodów. Często praktykowany na siłowniach.
  1. Core training, czyli trening mięśni głębokich
    Trening mięśni stabilizujących ciało, głównie mięśni brzucha i dolnego odcinka pleców. Do jego wykonywania często wykorzystuje się piłki bosu i lekarskie. Od 2007 do 2010 roku core training plasował się w pierwszej piątce rankingu. Od 2010 sukcesywnie traci swoje miejsca na liście.
  1. Pomiary rezultatów
    Eksperci mieli tu na myśli programy sprawdzające czy dane techniki rzeczywiście działają. Wiąże się to też z podkreśleniem zalet związanych ze zmianą m.in.żywieniowych nawyków.

Co i kiedy ćwiczą Polacy, czyli trendy sezonowe

Statystyki pokazują jasno – wraz z nowym rokiem zaczynamy myśleć o aktywności fizycznej. Jak jednak wygląda nasz zapał? Co najchętniej ćwiczymy? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Do sprawdzania, czego i kiedy poszukują użytkownicy wyszukiwarek oraz określenia słów kluczowych do kampanii marketingowej służą takie narzędzia, jak np. AdWords czy Trends, dostarczane przez Google.

Przykładowo dla frazy “fitness Warszawa” w styczniu 2015 roku odnotowanych zostało około 1600 wyszukań. W lutym liczba ta spadła do 1000, by w marcu znów wzrosnąć do średnio 1300 i zacząć systematycznie spadać aż do maja (zaledwie 590 wyszukań).

fa

Ilość wyszukań frazy “fitness Warszawa” na przestrzeni lat 2014 i 2015 (AdWords Google)

Aktywność fizyczna jest zatem silnie skorelowana z postanowieniami noworocznymi.

A jak prezentuje się popularność konkretnych dyscyplin w poszczególnych województwach?

Zumba

Najwięcej poszukiwań w wyszukiwarce Google tego tanecznego treningu, bo około 60 tys., zostało w ubiegłym roku odnotowanych w styczniu. Najmniej, bo blisko 22 i pół tys. – w lipcu i w sierpniu.

Istotny jest fakt, że w perspektywie czasu zumba traci na popularności. Tak wygląda wykres zainteresowania nią w Polsce od momentu jej pojawienia się w naszym kraju do końca ubiegłego roku czyli w latach 2010-2015.

zumba plPopularność wyszukań frazy “zumba” w Polsce w latach 2009-2015 (Google Trends)

Poniższy wykres z kolei przedstawia popularność tej aktywności (w kontekście ilości wyszukań tego hasła) w konkretnych województwach, w przeciągu ostatnich trzech miesięcy. Wartość 100% przyjęliśmy dla województwa, w którym takich wyszukań było najwięcej. Wszystkie pozostałe wartości obrazują stosunek ilości wyszukań (popularności kategorii) w danym regionie, w stosunku do województwa, które miało największą liczbę wyszukań (tu: do mazowieckiego).

zumba_GPopularność wyszukiwań frazy “zumba” w wyszukiwarce Google, w ciągu ostatniego półrocza, z podziałem na województwa (na podst. danych z Google Keyword Planner) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Jak wynika z danych firmy Google, największą liczbę osób, które wyszukiwały informacje o zumbie, stanowią mieszkańcy Mazowsza, Wielkopolski i Śląska. Niewiele mniej to osoby zamieszkujące Małopolskę, Pomorze i Dolny Śląsk. Z kolei najmniejszą popularność zumby odnotowano w województwach: opolskim, lubuskim i świętokrzyskim.

Należy jednak mieć na uwadze, że dane z wyszukiwarki Google obrazują ilość wyszukań danego hasła, czyli ogólne zainteresowanie daną kategorią bądź dyscypliną. Nie musi się to przekładać na liczbę osób rzeczywiście decydujących się na uczęszczanie na konkretne zajęcia.

Z tego względu istotnym dopełnieniem wartości udostępnianych przez Google, są dane z ostatnich trzech miesięcy, które zebrał serwis FitPlanner.pl. Jesteśmy bowiem w stanie dokładnie określić, ilu naszych użytkowników z danego województwa rzeczywiście wyraziło chęć uczęszczania na konkretne zajęcia, poprzez wyszukanie ich i próbę zapisania na nie za pośrednictwem naszego serwisu. Dane te są reprezentatywne i ukazują rzeczywiste zainteresowanie konkretną dyscypliną na danym obszarze.

To, jak wygląda zainteresowanie zumbą wśród użytkowników serwisu FitPlanner.pl z poszczególnych województw, obrazuje poniższa mapa.

zumba_FP

Popularność zapisów na zajęcia zumby w konkretnych województwach, w ciągu ostatniego półrocza (na podst. danych z serwisu FitPlanner.pl) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Z zebranych przez nas danych wynika, że najwięcej zwolenników zumby zamieszkuje województwa: mazowieckie, małopolskie oraz wielkopolskie. Najmniejszą popularnością zaś cieszy się ona w województwach: podlaskim, warmińsko-mazurskim, a także zachodniopomorskim.

Jak więc widać już na pierwszy rzut oka, pomiędzy danymi z wyszukiwarek Google i serwisu FitPlanner.pl, występuje korelacja – zumba święci triumfy na Mazowszu, w Wielkopolsce i na południu kraju.

Co istotne, wysoka pozycja województwa mazowieckiego, która jest charakterystyczna dla większości dyscyplin, może być spowodowana zarówno tym, że w Warszawie jest najwięcej klubów oferujących zajęcia fitness i sportowe, jak również faktem, że podejmowanie tego typu aktywności w dużych miastach jest związane z wpływem mody.

Crossfit

Zupełnie inaczej wygląda w naszym kraju kondycja crossfitu. Zainteresowanie tą dyscypliną poza styczniem, wrześniem oraz listopadem, kiedy to przeżywa apogeum popularności, utrzymuje się wciąż na stałym, wysokim poziomie.

Poniższe wykresy prezentują popularność tej frazy w wyszukiwarce Google, w pierwszej i drugiej połowie 2015 roku.

crossfitt

Popularność wyszukań frazy “crossfit” w Polsce, w pierwszej połowie 2015 roku (AdWords Google)

cross2

Popularność wyszukań frazy “crossfit” w Polsce, w drugiej połowie 2015 roku (AdWords Google)

Warto zwrócić uwagę również na to, że crossfit – m.in. w przeciwieństwie do zumby –odnotowuje wciąż stopniowy wzrost popularności w Polsce, którego apogeum przypadło na styczeń 2015. Zależność zainteresowania crossfitem w ujęciu czasowym przedstawia poniższy wykres.

crossfit lata

Kiedy crossfit dotarł do Polski i jaka jest jego popularność – zależności z lat 2011-2015 (Google Trends)

Polacy i Polki pokochali crossfit. Według danych z wyszukiwarki Google, najpopularniejszy jest on w województwach: mazowieckim, małopolskim i śląskim. Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszy się na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce. Najmniejszą popularność zaś trening ten osiągnął w województwach: świętokrzyskim, opolskim, podlaskim i lubuskim. Pełną zależność przedstawia mapa poniżej.

crossfit_G

Popularność wyszukiwań frazy “crossfit” w wyszukiwarce Google, w ciągu ostatniego półrocza, z podziałem na województwa (na podst. danych z Google Keyword Planner) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Z kolei z danych serwisu FitPlanner.pl wynika, że największą liczbę osób wyrażających chęć zapisu na zajęcia z crossfitu, stanowią mieszkańcy Mazowsza i południa kraju, a konkretniej Śląska i Małopolski. Ten typ treningu jest zaś najmniej popularny wśród naszych użytkowników z województw: świętokrzyskiego, lubuskiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Po raz kolejny zatem można zauważyć, że dane te są zbliżone do wyników z wyszukiwarki Google.

crossfit_FP

Popularność zapisu na zajęcia crossfitu w konkretnych województwach, w ciągu ostatniego półrocza (na podst. danych z serwisu FitPlanner.pl) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Przy planowaniu swojego grafiku zajęć nie można zatem zapomnieć o umieszczeniu w nim tego siłowego, kondycyjnego treningu, który przyciąga coraz więcej Polaków.

Joga

Joga ma ugruntowaną, stabilną pozycję w naszym kraju. Spopularyzowana w Polsce o wiele wcześniej niż crossfit czy zumba, niezmiennie od lat osiąga wysokie wyniki w rankingu popularności.

Poniżej wykres przedstawiający popularność wyszukań frazy “joga” w Polsce, w pierwszej połowie 2015 roku.

joga

Popularność wyszukań frazy “joga” w Polsce, na przełomie 2014 i 2015 roku (AdWords Google)

Gdzie króluje joga? Według statystyk wyszukiwarki Google przede wszystkim w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim. Niewiele mniej zwolenników ma ona na Dolnym Śląsku. Najmniej z kolei – na obszarze województwa opolskiego. Pełny obraz zależności prezentuje mapa poniżej.

joga_G

Popularność wyszukiwań frazy “joga” w wyszukiwarce Google, w ciągu ostatniego półrocza, z podziałem na województwa (na podst. danych z Google Keyword Planner) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Dane z serwisu FitPlanner.pl potwierdzają najsilniejszą pozycję jogi na Mazowszu, w Wielkopolsce i na południu Polski. Najmniej naszych użytkowników zainteresowanych jogą pochodzi z województw lubuskiego i kujawsko-pomorskiego.

joga_FP

Popularność zapisu na zajęcia jogi w ciągu ostatniego półrocza, z podziałem na województwa (na podst. danych z serwisu FitPlanner.pl) – im ciemniejszy odcień zieleni, tym większa popularność

Joga jest najbardziej popularna wśród mieszkańców dużych miast.

Poniższy wykres z kolei przestawia to, jak bardzo pozycja jogi jest umocniona w naszym kraju – obrazuje ilość wyszukań frazy “joga” w Polsce na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Choć mijają lata, wciąż święci ona triumfy. Dlaczego? Zapewne kluczem do sukcesu jest to, że rzeczywiście działa – pozwala choć na chwilę zwolnić i wsłuchać się w swoje ciało.

joga pllPopularność wyszukań frazy “joga” w Polsce w pierwszej połowie 2015 roku (AdWords Google)

Jak więc wyraźnie widać, wzrost zainteresowania sportem w ogóle przypada każdego roku na styczeń. Kolejne apogeum popularności aktywności fizycznej można odnotować we wrześniu i październiku.

Ciekawe są też zależności między popularnością danych typów zajęć w konkretnych województwach. I tak mieszkańcy Wielkopolski najchętniej ćwiczą jogę, na Śląsku i Podkarpaciu króluje crossfit, a w Małopolsce i w województwie lubuskim najchętniej wykonywany jest taneczny trening, jakim jest zumba. Warto zwrócić uwagę na te zależności przy tworzeniu harmonogramu swoich zajęć w 2016 roku.

Co, gdzie i kiedy w 2016

Wszystkie osoby związane z branżą fitness powinny również pamiętać o branżowych wydarzeniach. Wszelkiego rodzaju kongresy, konferencje i targi stwarzają świetną okazję, by zaktualizować swoją wiedzę, poznać nowinki oraz porozmawiać z osobami z branży. Dają także możliwość zaprezentowania siebie i swojej działalności a może nawet pozyskania nowych klientów.

Największymi targami w Polsce są Targi FIWE – Międzynarodowe Targi Fitness & Wellness. Odbędą się one w Warszawie, w dniach 8-9 października.

Z wcześniejszych i równie prestiżowych wydarzeń na uwagę zasługują poznańskie Targi FIT-EXPO (20-22 maja), a także takie takie fora, jak Forum Fitness Biznes (22-23 kwietnia, Warszawa) oraz Kongres bodyLife.

Interesujące są również wydarzenia dla trenerów, m.in. Akademia Trainera, która odbywa się razem z Kongresem bodyLife oraz plebiscyt na Menadżera Roku Branży Fitness towarzyszący kwietniowemu forum organizowanemu przez czasopismo Fitness Biznes.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi i udostępnij go!

Autor

Aleksandra Balcerzak

Aleksandra Balcerzak

Specjalista ds. marketingu w firmie FitPlanner. Autorka raportów o kondycji rynku fitness w Polsce, a także serii artykułów dla przedsiębiorców z branży sportowej. Na bieżąco bada, co i kiedy ćwiczą Polacy. Prywatnie chętnie uczestniczy w zajęciach tanecznych, takich jak salsa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *